Thursday 13 October 2016

Resepi Udang Masak Lemak Cili Padi paling simple!

Hai,

aku ni xla pandai masak. tapi sejak dah kahwin. masak pun belajar tgk google.
asalnya mmg tak duduk dapo untuk masak. setakat kopek bawang dan potong sayur tu reti lah.

sebab aku rasa nak masak lauk pauk ni susah gile. susah ya amat!

sehingga lah dah kawen, larat ke hari hari kn luar. huhu tepuk poket ciket. :p

ok then semua yang aku mask untuk husband aku. semuanya yang mudah mudah. xde complicated sgt resepi ni. .
jom cekidot resepi. senang gile!

Bahan bahan

1. udang bersihkan dulu. kalau aku buang kepala udang
2. santan kelapa sebiji. santan kotak aku xpandai guna
3. cilipadi hijau dlm 10batang. suka pedas tambah lagi.
4. serbuk kunyit/ kunyit idop pun boleh. seinci cukup la tu.
5. bawang merah 3 ulas.
6. bawang putih 1 ulas


Cara2

1. Blender bawang merah, bawang putih , cilipadi dan kunyit/ serbuk sekali dalam blender. aku xgunakan air. terus guna santan . santan tu bubuh agak agak blender boleh jln je tau. jgn gi bubuh semangkuk santan. keh33


2. Ok pastu sediakan periuk. tak payah letak minyak. bukak api kecik. diulangi api kecik tau. terus bubuh semua bahan yang dah diblend dan semangkuk santan.
bubuh semua. betul tu jgn was was.

3. Lepas tu jgn ko tinggal pulak. api kecik tadi ko kacau kacau. supaya santan tu x bergentel gentel. mcm susu basi.  masa tu ko akan bau aroma santan. xpe. tu maknanya santan tu xmasak lagi.
sampai la ko dah terhidu bau masak lemak cilipadi. aroma dia mmg sedap la.


4. Masa tu baru la letak garam ikut sedap tekak korang la ye.
lepas tu masukkan udang.

udang dah bertukar merah.

siap!

makan dgn nasi panas + kicap pehh
bertambah tambah laki aku makan :)

tgk. aku x gunakan serai or daun kunyit pun.sayur pun xletak. kuang333 rasanya tetap sama. jgn ler risau tak jadi.
ok selamat mencuba!


No comments: